Gorące kanały cz.2 – rozdzielacz

hot runner

Zespół dysz wtryskowych, który wraz z pozostałymi elementami tworzy gorące kanały, omówiłem w poprzednim artykule, do którego serdecznie zapraszam. Dziś omówimy sobie budowę rozdzielaczy stosowanych w gorących kanałach, które stanowią trzon konstrukcyjny tego wymagającego elementu.

Gorące kanały, a dokładnie kształt rozdzielaczy

oraz jego konstrukcja dobierana jest pod konkretną aplikację, zgodnie ze specyfiką kształtu i podziału formy, dlatego musi być starannie przeanalizowana. Naturalne zbalansowanie przepływu płynnego materiału jest aktualnie podstawową cechą konstrukcji tych bloków.

Istnieje wiele różnych systemów, konstrukcji omawianych rozdzielaczy. Rysunek 1 przedstawia tylko ułamek z dostępnych możliwych kształtów.

gorące kanały - rozdzielacz
Rysunek 1: Przykładowe kształty rozdzielaczy gorących kanałów (źródło: http://yudopl.com)

Do rozdzielacza gorącego kanału mocuje są dysze wtryskowe prowadzące tworzywo do gniazda formującego, co stanowi swego rodzaju kanał dystrybucji. Od drugiej strony montuje się tuleje wtryskową, która doprowadza materiał do rozdzielacza, bezpośrednio z agregatu wtryskowego.

Rysunek 2 przedstawia przykładową budowę rozdzielacza.

gorące kanały - rozdzielacz
Rysunek 2: Budowa rozdzielacza GK (źródło: incoe.com)
  1. Blok kolektora rozdzielającego
  2. Grzałka rurowa. Ten typ grzałki jest najczęściej wprasowywany w blok kolektora.
  3. Termopara, której zadaniem jest odczyt aktualnej temperatury na rozdzielaczu.
  4. Dolny wspornik.
  5. Śruba mocująca wspornik.
  6. Centralny wspornik.
  7. Śruba mocująca centralny wspornik.
  8. Górny wspornik.
  9. Śruba mocująca górny wspornik.
  10. Kołek ustalający.
  11. Miejsce do uziemienia GK.
  12. Śruba mocująca termoparę.

Rozdzielacz jest podstawowym elementem w budowie gorących kanałów. Ponieważ montaż w formie bardzo często stanowi nie lada wyzwanie dla operatora serwisującego formę z tego typu układem, ważnym aspektem jest poziomowanie i prawidłowy montaż, dlatego zachęcam do edukacji w obsłudze systemów gorąco kanałowych. Przede wszystkim ułatwi to pracę i pozwoli uniknąć niepotrzebnych kosztów. Na koniec zachęcam do zapoznania się z artykułem, gdzie omówiłem pasowanie pomiędzy tuleją wtryskową i dyszą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *